Blog – Rijtjes maken

Op de Instagram van ‘Spelideeën van mama Anouk’ zag ik een bericht voorbij komen hoe ze met haar zoon patronen leggen oefent. Aan de hand van dit leuke idee heb ik een document bedacht om ook met peuters aan de slag te gaan met Anouk’s idee.

Download hier het document ‘Rijtjes maken’

Print het document, knip de delen los van elkaar en plak het achter elkaar zodat er 10 vakjes ontstaan. Lamineer het eventueel voor het aanelkaar plakken, als je het vaker wilt gebruiken

Biedt de strook aan met verschillend materiaal. Dat kan zijn: poppetjes, auto’s, dieren, knopen, kastanjes, eikels, doppen, bloemetjes, blaadjes, gekleurde blokken, etc.

Het beste is om het kind nu zelf te laten bedenken wat het met de strook en het materiaal kan doen.
Ook zonder strook zullen de kinderen het materiaal op een rij gaan leggen of sorteren, maar wat doen ze als je een strook aanbiedt?

Speel zelf ook mee. Zo kun je aansluiten bij wat de peuter al kan en dan een volgende stap
in de ontwikkeling stimuleren (zone van naaste ontwikkeling)
Zorg je zelf ook een strook hebt. Je kunt tijdens het meespelen bijvoorbeeld het volgende doen:
– een rij kunnen maken van dezelfde kleur
– een rij kunnen maken met dezelfde dieren
– de voorwerpen van de rij tellen
– een patroon kunnen leggen van 2 kleuren om en om

Belangrijk is om veel taal te gebruiken tijdens het meespelen.
– Ondertitel dat wat je doet en denkt:
‘Nu heb ik een blauw poppetje nodig. Kijken of er nog een op de tafel ligt’
– Vertel ook wat je ziet dat de peuter heeft gemaakt:
‘Dat is een lange rij met leeuwen, 1,2,3 ik tel drie leeuwen’
– Stel open vragen aan de peuter: ‘
Welk dier heb je nu nodig?’

Observeer ondertussen goed wat er gebeurd. Als de peuter nog niet toe is aan dat wat jij doet zal het zelf verder gaan met het maken van een eigen rij en/of het materiaal ontdekken. Het kan ook zijn dat de peuter nieuwsgierig is naar wat jij doet. De peuter kijkt en luistert goed en probeert misschien hetzelfde te doen.