Kaleidoscoop – Sleutelervaring: Classificatie

Een van de 10 sleutelervaringen (ontwikkelgebieden) bij Kaleidoscoop is ‘Classificatie’.

Classificatie volgens Wikipedia:
Classificatie in engere zin is de activiteit en het resultaat van het indelen of samennemen van objecten, verschijnselen of processen in verschillende groepen, op grond van overeenkomst in eigenschappen. Een classificatie of classificatiesysteem is het geformaliseerde resultaat van die activiteiten.

Dat betekent dus dat je een verzameling voorwerpen kunt sorteren op een gezamenlijke overeenkomst. Jonge kinderen doen dit vaak al uit zichzelf: ze verzamelen alle rode auto’s uit de autobak of leggen alle roze wascokrijtjes bij elkaar. Een stap verder zoeken ze uit alle blokken alle rode, driehoekige blokken. Ze kunnen dan rekening houden met meer eigenschappen om te sorteren. Door het sorteren krijgen peuters inzicht in de wereld om zich heen. Het is belangrijk voor de ontwikkeling van het logisch denken.

Ik verzamelde activiteiten waarbij je met de peuters kunt oefenen met deze sleutelervaring. Sommige activiteiten doe je vast al met de peuters tijdens het dagelijkse
programma. Andere kun je doen tijdens het speelwerken of speel leren in de kleine of groep.

Voor alle activiteiten geldt dat het belangrijk is om taal gebruiken zodat je de activiteit voor de peuters ‘ondertiteld’.  Een oudere peuter zal zelf ook gaan benoemen wat het ziet, doet en ervaart.

Tijdens dagritme:
* Als jullie kleuren gebruiken bij de dagen van de week, kun je samen met de kinderen zoeken naar de ‘kleur’ van de dag van de week. Bij de rode dag zoeken jullie naar de kleur rood in de kleding van de kinderen.
* Zing liedjes met liedjeskaarten die diverse kleuren en vormen hebben. Zo kun je de kinderen een liedje laten kiezen van bijvoorbeeld alle rode kaarten of alle vierkante kaarten. Of een combinatie van beide eigenschappen.
* Label alle bakken waar het speelgoed in zit. Plak een foto van het materiaal op de bak, kast of la. Bij het opruimen is zo duidelijk waar welk materiaal opgeruimd moet worden. Zo leren kinderen spelenderwijs opruimen en sorteren van het speelgoed.

Als activiteit tijdens het speelwerken:
* In de Bouwplaats:
– Zoeken naar blokken die hetzelfde zijn (bijvoorbeeld alle driehoekige blokken)
– Blokken in diverse kleuren
*In de Ministad:
– Zorg voor materiaal dat tijdens het speelwerken gesorteerd kan worden: doppen, poppetjes, auto’s, etc.
– Hamertje tik met afbeeldingen die hetzelfde zijn
– Vormenspel met diverse vormen in diverse kleuren
*In het Huis:
– Zorg voor voedsel of verpakkingsmateriaal dat gesorteerd kan worden, bijvoorbeeld 2 bananen, 2 pakken melk, etc.
– Zorg voor gekleurd bestek, borden en bekers. Zo kunnen de peuters de tafel dekken en dan dezelfde kleuren bij elkaar zetten.
– Sjaals in diverse kleuren.
* In de Ontdekhoek:
– Zorg voor stukjes papier met verschillende structuren (schuurpapier, folie, pakpapier, crepepapier, etc.)
– Materiaal uit de natuur (kastanjes, takjes, schelpen, stenen, etc)
– Materiaal dat van vorm verandert (klei, zand, moonsand, scheerschuim, etc)

Als activiteit in de kleine groep:
* Sorteer met diverse materiaal: frisdrank doppen, kroondoppen, knopen, blokken, kleurdopjes, plastic dieren, poppetjes, natuurmateriaal, macaroni, gemengde hoeveelheid (koffie)bonen, pompoms, gekleurde ijslollystokjes, etc.
Je kunt dit laten sorteren op en in: grote eierdozen, (gekleurde) bakjes, gelamineerd gekleurd papier, gekleurde borden, etc.

Als activiteit in de grote groep:
* In de gymzaal:
– Leg hoepels in verschillende kleuren neer. Laat pittenzakjes in dezelfde kleuren sorteren in de hoepels (dit kan ook met gekleurde wasknijpers, gekleurde blokken of ander materiaal)