Initiatief/Sociale relatie
– Pizza restaurant:
Maak van het Huis een restaurant. Maak van een kleine doos een pizza oven. Verzamel lege pizza dozen die de kinderen gebruik in hun spel. Download de pizza menukaart. Op de kaart staan 5 pizza’s die je ook in het groot kunt downloaden. Op de menukaart staat ook de prijs van elke pizza. Ook dit geld kun je downloaden. Maak de huishoek mooi met een tafelkleed, bordjes en bestek en het pizza restaurant kan geopend worden!
Download hier de menukaart
Download hier de pizza’s
Download hier het geld
– IJsjes te koop:
Download hier menukaarten voor ijsjes. De peuters kiezen hoeveel bolletjes ze willen en welke smaak. Per bolletje kosten de ijsjes 1 euro. Zo kun je samen ijsjes (ver)kopen en samen oefenen met tellen.
Download hier de IJsjes te koop kaart
Beweging
– Appel:
Download de appels, print ze en lamineer ze. Je kunt de appels ophangen met plakgum aan een muur in de gymzaal. Laat de peuters proberen ze eraf te gooien met pittenzakjes.
Je kunt ook aan één kant van de gymzaal de appels ophangen in een zelfgemaakte papieren boom. Laag genoeg dat peuters ze zelf uit de boom kunnen halen en laat ze langs een parcours lopen naar een mand waar de appels in mogen.
Download hier de appels
– Taart:
Download de afbeelding van de chocoladetaart, print en lamineer of stop in een plastic hoesje. Spuit nu wat scheerschuim op de taart en laat de kinderen de taart versieren met deze ‘slagroom’
Download hier de chocoladetaart
– Fruitsalade:
Maak samen een fruit salade. Schil het fruit en laat de peuters het fruit klein snijden met smeermessen.
Creatieve representatie
– Kleikaarten:
Download de kleikaarten en lamineer ze. De kinderen kunnen nu met klei spelen met de kaarten. Op de kaarten staan: Een pannenkoek, een bord met bestek, een pan en een cupcakeje. Uiteraard kan de taart van sleutelervaring Beweging ook gebruikt worden als kleikaart.
Download hier de kleikaarten
– Boterham:
Laat de kinderen het beleg voor hun eigen boterham knippen en plakken.
Download hier de boterham
Seriatie
– Fruit:
Maak zelf foto’s van fruit dat steeds kleiner wordt gesneden. Eerst een hele appel, dan twee halve, dan vier kwart, etc. Print de foto’s en leg samen de foto’s op de juiste volgorde.
Je kunt dit ook doen met een banaan: eerst met schil, dan de schil open, schil eraf en dan in stukjes gesneden. Voor je de foto’s aanbiedt kun de peuters ook laten zien hoe de appel opgedeeld wordt in stukjes door dit te laten zien. Met de foto’s kunnen jullie dan de juiste volgorde bepalen.
Ruimte
– Water:
Laat de peuters met een beker en een bak met water ontdekken dat de beker vol en leeg gemaakt kan worden.
– Cupcake:
Maak samen cupcakejes met zand/water en lage bakjes in de ontdekbak. Leg er materiaal bij waar de cupcakejes mee versierd kunnen worden (steentjes, stokjes, etc.)
Classificatie
– Eten sorteren:
Zorg voor verschillende kleuren hoepels of grote vellen papier. Verzamel al het plastic eten uit de huishoek en sorteer dit op kleur.
– Bord en bestek sorteren:
Zorg voor verschillende kleuren borden, bekers en bestek (IKEA heeft mooi gekleurd, plastic servies) en laat de peuters dit op kleur sorteren.
Tijd
– Koken:
Zoek een simpel recept en maak dit samen met de peuters. Als je een oven of keuken tot beschikking hebt heb je meer mogelijkheden, maar een grillplaatje kun je ook gebruiken om bijvoorbeeld pannenkoekjes te bakken. Door samen te koken ontdekken de kinderen dat je van losse ingrediënten (en een stappenplan) een gerecht kunt maken.
Taal
– Versje:
Er was eens een meneer
Die kocht een appel en een peer
Kersen en een banaan
En toen is hij naar huis gegaan
Daar stopte hij alles in zijn mond
Omdat hij fruit zo lekker vond
De kersen, banaan, appel en peer
Maar o,o, wat deed zijn buikje zeer
(Bron: Onbekend)
Zorg voor verse vruchten of afbeeldingen ervan om tijdens het versje oplezen te laten zien.
– Boeken:
Kijk hier voor een lijst met boeken rond het thema: Eten (en drinken)
Hoeveelheid
– Pizzapunten:
Download de pizza. Knip de punten los. Laat de peuters er een pizza van leggen en tel samen de punten. Haal een punt weg en tel ze opnieuw.
Download hier de pizzapunten
– Fruit tellen:
Voor je een activiteit doet van de bovenstaande sleutelervaringen waarin je vers fruit gebruikt kun je samen het fruit tellen. Hoeveel bananen zijn er? En hoeveel appels?
Deze activiteit kun je ook doen voor het eten en drinken en kijken welk fruit de kinderen hebben meegenomen?
Muziek
– Liedje:
Appeltje, appeltje, hoog in de boom
Val alsjeblieft op de grond
Appeltje, appeltje, kom maar bij mij
Want je bent heel gezond
En valt er soms nog een klein appeltje mee
Dan is dat niet erg hoor – ik lust er wel twee
Appeltje, appeltje, hoog in de boom
Val alsjeblieft op de grond
Kijk hier voor een filmpje van het liedje voor de melodie