Een van de 10 sleutelervaringen (ontwikkelgebieden) die bij de methode Kaleidoscoop centraal staat is Muziek.
Muziek is al vanaf de start van je leven belangrijk. Ouders zingen liedjes met hun baby, er hangt een mobiele met muziek boven de box of wiegje. Oudere baby’s vinden schootliedjes vaak fantastisch. Als het kind eenmaal dreumes wordt dan blijft muziek een aantrekkingskracht hebben.
Ik herinner me nog mijn eigen zoon die net staand aan de salontafel al swingend genoot van ‘Barbiegirl’ van Aqua op de televisie. Ook blijven ouders dan vaak liedjes zingen met hun kind.
Liedjes horen vaak ook bij feestelijkheden, denk maar aan verjaardagen en Sinterklaas.
Op de peutergroep staat muziek ook vaak centraal. Bij de verschillende overgangen in het dagritme wordt een liedje gezongen: begin van de kring, opruimen, eten en drinken, naar huis gaan, etc.
In de kring wordt vaak een groot assortiment liedjes aangeboden en bij de afzonderlijke thema’s komen daar nog meer liedjes bij. Je ziet vaak de terughoudende kinderen genieten van het zingen-in-de-kring moment of ze nu meedoen of niet. Ook dansen blijven peuters leuk vinden. Zet maar een leuk liedje op en de meeste peuters staan meteen te swingen op de muziek.
Maar het ontwikkelgebied ‘Muziek’ is meer dan liedjes zingen en dansen. Hieronder wat leuke activiteiten die je kunt doen rond ‘Muziek’ bij de verschillende kenmerken van sleutelervaring muziek.
Muziek is onderverdeeld in verschillende kenmerken:
1. Zingen
Activiteiten:
– Zing eens in plaats van praten tegen de peuters. Hoe vinden ze dat? Kunnen ze dat zelf ook?
– Zing liedjes met de kinderen (met gebaren)
Je kunt op verschillende manieren liedjes kiezen met de peuters:
* Liedjeskaarten waar het liedje op staat afgebeeld
Download hier de liedjeskaarten die ik maakte voor juf Maike
* Voorwerp dat liedjes voorstellen laten kiezen
* Liedjes dobbelen door in elk vakje van een vakjesdobbelsteen een liedje te doen
2. Luisteren
Activiteiten:
– Laat de peuters verschillende geluiden horen. Weten ze wat het voor een geluid is?
Op de site van JufSanne.com vind je een leuk geluiden spel. Je kunt daar ook geluiden downloaden.
– Luister tijdens het buitenspelen naar geluiden in de directe omgeving: de vuilniswagen die steeds dichterbij komt, een grasmaaier, een auto, een vliegtuig, sirenes, etc.
– Neurie een liedje en laat de kinderen het raden welk liedje het is
– Laat voor het samen bespelen van muziekinstrumenten eerst de instrumenten horen door ze alleen te bespelen. Zo luisteren de peuters naar het geluid van het instrument.
3. Muziekinstrumenten bespelen
Activiteiten:
– Zorg voor verschillende kleine muziek instrumenten. Denk aan bijv. een triangel, schudei, sambabal, trommeltje, etc.
– Maak samen muziekinstrumenten en gebruik ze op de groep.
– Gebruik ander materiaal als muziekinstrument: pannen met deksels, deksels met houten lepels, etc
– Bespeel de instrumenten terwijl jullie een bekend liedje zingen of laat ze de instrumenten al spelend ontdekken.
– Oefen met maat en ritme; snel/langzaam, hard/zacht, etc.
– Laat ze oefenen door te stoppen en te beginnen. Laat ze bijvoorbeeld stoppen als de hand van juf laag is en spelen als de hand van juf hoog is.
4. Luisteren naar en genieten van muziek
Activiteiten:
– Laat de peuters kennis maken met allerlei soorten muziek (traditioneel, modern, pop, klassiek)
Kijk hier voor een Youtube lijst met leuke muziek voor de peuters
– Nodig een ouder uit om hun muziekinstrument te bespelen
5. Ervaren en beoefenen van maat en ritme
Activiteiten:
– Laat verschillende soorten muziek horen in de gymzaal en beweeg erop. Luister naar de muziek wat hoor je? Snel, langzaam, hard, zacht etc. Kijk maar op de lijst bij 4. Luisteren naar en genieten van muziek.
– Dans samen op de muziek. Wie kan er een rondje draaien? Of met zijn handen zwaaien?
Misschien kunnen jullie samen een kort dansje verzinnen?