Yoga – Saar in de winter

Download de kinderyoga les van ‘Saar in de winter’ hier:
Kinderyoga Saar in de winter

Saar in de winter


Kinderyoga met het boek
Saar in de winter van Pauline Oud

Lees bladzijde 1 en bekijk bladzijde 2 met de peuters.
Bespreek wat Saar allemaal aanheeft om warm te blijven.

Warming up:
Kleed je warm aan tegen de kou.
Laarzen: Pak de laarzen en doe ze één voor één aan.
Jas: Doe de jas aan door over je beide armen te wrijven en de rits goed dicht te doen
Sjaal: Doe de sjaal om door deze in beide handen te nemen en met draaibewegingen om je hoofd om te doen.
Muts: Doe je muts op. Wrijf goed over je hoofd en zorg dat de muts goed zit.
Wanten: Wrijf over je handen terwijl je de wanten aandoet.

Lees bladzijde 3 en 4 en vertel dat in de winter de bomen altijd kaal zijn.

Houdingen:
Boom:
Ga  samen in de boom houding staan. Eén voet tegen het been (steunend op de grond met de tenen) en de armen boven het hoofd, handen bij elkaar. Wissel dan van been. Kunnen jullie ook gekke takken maken met je armen?

Vogel:
Sta nu met beide benen op de grond. Maak met je armen rustige vlieg bewegingen. Beweeg je bovenlichaam langzaam naar voren (horizontaal )en weer terug (verticaal). Doe dit een aantal keren.

Lees bladzijde 5/6. Jullie gaan nu samen voor egel spelen

Samenspel:
Egel:
Doe net of jullie egels zijn die zich oprollen en hun stekels uitsteken. Zo doen de egeltjes een winterslaap. Adem zo rustig door. Je maakt er daarna een samenspel van een laat één kind de egel zijn die slaapt in het midden van de kring. Op de rug plaats je net zoveel stekels (wasknijpers) als er
kinderen zijn. De kinderen mogen dan heel voorzichtig de stekels één voor één van rug van de egel halen. Als je groep niet te groot is dan kunnen allen kinderen een keer egel zijn.

Lees bladzijde 7/8.
Lees bladzijde 9/10 over de eenden in de vijver.

Houdingen:
Eend: Ga op je hurken zitten. Plaats je ellebogen tegen je knieën en plaats de handen plat tegen elkaar. Blijf zo een tijd zitten. Adem goed door.

Lees bladzijde 11/12
Lees bladzijde 13/14 over de sneeuw.

Ademspel
Deel wattenbolletjes uit. Laat de kinderen de wattenbolletjes (sneeuw) op hun hand leggen. Probeer nu voorzichtig te blazen. Waait de sneeuw van je hand? Of blijft het liggen? Speel zo met het blazen. Laat de kinderen uiteindelijk de sneeuw over de vloer dwarrelen door er blazend achter aan te gaan.

Lees bladzijde 15/16 over de sneeuwpop

Massage
Laat de kinderen twee aan twee een sneeuwpop op elkaars rug tekenen.
Teken eerst de vormen van de sneeuwpop: twee cirkels onder elkaar.
Strijk de sneeuw glad (op de rug)
Dan ‘druk’ je de knopen in de buik van de sneeuwpop.
Je tekent de ogen en de mond.
‘Druk’ de wortel op de plek van de neus.
Teken tenslotte de hoed van de sneeuwpop.

Lees bladzijde 17/18 over de taart

Ontspanning
Laat de kinderen liggen op de grond of met hun hoofd op de tafel. De ogen zijn gesloten.
Vertel op een zachte en rustige toon:
Buiten ligt er sneeuw. Het waait koud en langzaam wordt het donker. Je bent binnen in een warme kamer. Er brandt een haardvuur. Voel maar het vuur is lekker warm. Hoor maar het vuur knispert.
Op tafel staat een lekkere taart. De taart is nog een beetje warm van de oven. Ook is er warme chocolademelk in een beker. Bedenk dat jij in deze kamer bent en gezellig op de bank zit en het vuur ziet, en de taart en lekker drinken. Bedenk hoe gezellig en warm het is in deze kamer.
Wees een aantal minuten stil voor je de kinderen weer de ogen laat open: doe de handen voor je ogen, open nu eerst je ogen en haal dan je handen weg.

Lees bladzijde 19/20.
Lees bladzijde 21/22 over het potje en de pindaslinger
Lees bladzijde 22/23

Activiteit
Maak met de kinderen één van de twee activiteiten die in het boek staan.
Op bladzijde 24/25 staat hoe je deze activiteiten kunt uitvoeren.

Als je niet bekend bent met de verschillende yoga houdingen in deze kinderyogales kun je de yogakaarten van Helen Purperhart gebruiken. Op deze kaarten zijn de houdingen goed uitgelegd en kun je de kaarten voor je aan een yogales begint erbij zoeken en eerst zelf uitproberen.