Dit thema is uitgewerkt volgens de methode Kaleidoscoop.
Je vindt per sleutelervaring activiteiten rond het thema: Lente.

Initiatief/Sociale relaties
– Maak samen een ‘groepswerkje’. Knip blanco bloemblaadjes uit en geef alle kinderen een bloemblaadje om in te kleuren/beplakken/verven. Daarna ga je samen met de kinderen aan de slag om alle bloemblaadjes rond een bloemhart te plakken. Het bloemhart kun je eventueel ook samen maken door bruine vingerafdrukken van de peuters er op te laten zetten. Laat de kinderen op elkaar wachten en op elkaar reageren terwijl jullie samen de bloemen daarna op een muur van de peutergroep plakt.

Beweging
– Zing het liedje Krokusbolletje (zie sleutelervaring muziek voor tekst en wijsje).
Doe allemaal alsof je een bolletje bent en lig op je knieën op de grond met je hoofd naar beneden (het bolletje zit nog in de grond) al zingend kom je omhoog. Op een gegeven moment doe je je handen boven je hoofd (als een bloemetje). Aan het eind van het lied sta je rechtop.

Creatieve representatie
– Print de kleikaart meerdere keren uit en lamineer ze. Laat de kinderen zelf de bloemen verzinnen die op de steeltjes komen. Laat ze met de klei ontdekken wat allemaal kan (slangetjes maken, balletjes maken)
Document: Kleikaart thema Lente
– Op de bijlage hieronder zie je een steeltje en knop van een paardenbloem. Print of kopieer het document op blauw papier zodat de witte verf mooi uitkomt. Laat de kinderen met witte verf met hun vinger of wattenstaafje er witte (of misschien willen ze wel een andere kleur kiezen?) pluisjes op stempelen.
Document: Paardenbloem thema Lente
– Richt in je huishoek een bloemenwinkel in. Zorg voor wat kunstbloemen en planten en plastic bloempotjes.
– Zoek verschillende Loose Parts bij elkaar in het thema Lente. Kleine bloemetjes, kleine houtjes (stelen), losse blaadjes. Ook leuk is om echte bloemetjes te lamineren en te gebruiken als Loose Parts (eerst laten drogen!)

Seriatie
– Zorg voor veel verschillende kleuren doppen. Print de bloem van het document. Laat de doppen op de bloemblaadjes van de bloemen leggen maar probeer samen te ontdekken of het ook lukt om de kleuren om en om te leggen.
Document: Activiteit bloem thema Lente
– Je kunt deze activiteit doen met verschillende bloemen met steel. Je kunt kiezen voor kunstbloemen maar ook voor echte bloemen. Praat over de bloemen met een lange steel en bloemen met een korte steel. Kun je ze samen op volgorde leggen van groot naar klein? Zijn er nog andere tegenstellingen te vinden? Dikke en dunne stelen? Grote en kleine bloemen? Veel of weinig bloemblaadjes?

Ruimte
– Vul de bak van je ontdekhoek met tuinaarde. Leg er kleine schepjes en emmertjes bij. Laat de kinderen ermee vullen en legen. Voeg er eventueel nog wat potjes met kunstplantjes bij zodat ze die in de aarde kunnen zetten. Wil je deze activiteit doen in de kleine groep? Zorg dan voor diepe dienbladen of andere bakken waarmee je samen met de kinderen aan tafel aan de slag kunt.

Classificatie
– Zorg voor veel verschillende kleuren doppen. Print het document met de bloem uit en kleur elk hart de bloem in één van de kleuren van de doppen. Laat de doppen op de bloemblaadjes van de bloemen leggen maar probeer samen dezelfde kleuren te vinden. Document: Activiteit bloem thema Lente
– Iets moeilijker wordt het als je zorgt dat je deze kleinere bloemen erbij doet. Kleur ook weer het hart van de bloem in de verschillende kleuren. Lukt het nu om de grote doppen op de grote bloem te leggen? En de kleine op de kleine bloem? En dan ook nog bij de juiste kleur?
Document: Activiteit kleine bloem thema Lente
– Heb je bij de tweede activiteit van seriatie echte bloemen gebruikt? Laat de kinderen de bloemen dan uit elkaar halen en sorteren op: bloemblaadjes, bloemhart, steeltjes, blaadjes.

Tijd
– Zaai samen zaadjes die snel ontkiemen. Gebruik daarvoor een eierdoos. Laat de kinderen zelf de eierdozen vullen met aarde. En daarna een beetje zaad erop doen. Even besproeien met een plantenspuit. Zo ervaren de kinderen dat er eerst alleen zaadjes waren en dat er op een gegeven moment wat groens boven de aarde komt.
– Neem vijf voorwerpen die iets te maken hebben met dit thema, bijv. een gietertje, schepje, (kunst)bloemetje, potje en bloembolletje. Laat de voorwerpen één voor één zien en benoem ze samen met de peuters. Leg een doek over de voorwerpen. Zeg samen met de kinderen de ‘Hokus Pokus Pilates Pas’ spreuk en neem gelijk met de doek één van de voorwerpen weg van de tafel. Kunnen de peuters ontdekken wat er weg is?

Taal
– Oefen samen met de peuters dit versje (oorspronkelijk een liedje van Tijl Damen, maar naar mijn mening als versje voor peuters zeer ook geschikt)
Zaadje, zaadje in de grond
wanneer ga je groeien?
Zaadje, zaadje in de grond
welke bloem word jij?
Geef mij water
geef mij zon
uit de kraan of regenton
Ik word een bloem ik blijf geen zaadje
ik word de bloem van weet-ik-veel
ik word een bloem met rode blaadjes
ik word een bloem met een groene steel.
Zorg voor verschillende kleuren bloemen en zeg het versje op met steeds een andere kleur bloem. Laat de peuters de bloem kiezen en de kleur benoemen.

Hoeveelheid
– Gebruik weer de kunstbloemen of verse bloemen. Hoeveel bloemen zijn er? Als we de bloemen aan alle kinderen uitdelen hebben we er dan genoeg? Hoeveel blijven er nu over?

Muziek
– Krokusbolletje (klik hier voor het wijsje)
Krokusbolletje kom eens uit je holletje
Met je bloempjes paars en geel
Op een dunne steel

*Alle foto’s op de documenten en op deze pagina zijn afkomstig van Pixabay*